Het seizoen 2021/2022 is afgelopen. Het was weer een vreemd seizoen met opnieuw een onderbreking vanwege corona. Daarom duurde het seizoen dit jaar tot en met 29 juni, de laatste clubavond van het seizoen. Geen korte rustpauze dus, zoals we anders hebben, want op 6 juli gaan we gelijk door met de zomercompetitie. Die laatste clubavond werd toch nog de 24e interne ronde gespeeld en ook werd de finale voor de Raadsheercup gespeeld.

Olaf Cliteur is clubkampioen geworden. Dat was al een heel tijdje duidelijk en is eigenlijk ook nooit serieus in gevaar geweest. Dat hij de laatste clubavond verhinderd was, was daarvoor ook niet relevant meer. Met een score van ruim 80% maakt Olaf ook wel duidelijk dat hij dit jaar gewoon de sterkste was. Van harte gefeliciteerd Olaf en volkomen verdiend. De tweede plaats van Gerie Opgenhaffen was eigenlijk ook al bekend, maar kreeg nog iets meer glans doordat hij de laatste ronde won van Rinus Koevoets. Het verrassendste was nog dat Hans Radder uiteindelijk derde werd. Harmen van der Ploeg - die al een tijd derde stond - speelde remise tegen Douwe Jan Veltheer. Hans was de laatste tijd al in opmars en won de laatste ronde van Wim Postema. Daardoor haalde hij Wim, Rinus en Harmen in en steeg hij van 6 naar 3. De prijswinaars van groep 2 zijn hiermee ook al genoemd: Gerie won deze groep, Rinus werd tweede (in totaal 5e) en Douwe Jan werd derde (in totaal 7e). Winaaar van groep werd Egecan Cesur (in totaal 13e).  Egecan werd in de loop van het seizoen lid en het was wel duidelijk dat hij kon schaken. Dat blijkt ook wel uit zijn score van 5,5 uit 7. Tweede werd Willem Toutenhoofd en derde werd Pepijn Streng. Ook hij werd in de loop van het seizoen lid en ook hij haalde een score van 5,5 uit 7. Samen met Titus Scholten (6,5 uit 8) en Joppe Bolderman (4,5 uit 5) hebben we er een heel aantal goede, nieuwe spelers bij. En ze zijn nog aardig ook.

En dan de Raadsheercup. Mogen we even voorstellen: Jeroen Goedhart. Hij is al een jaar of drie (denk ik) lid van de club, maar door de lange corona-onderbreking kwam hij nog niet helemaal uit de verf. Maar dit jaar is hij alsnog doorgebroken - en hoe. Hij begon het seizoen met een rating van 1707 (en dus in groep 2). Maar dit seizoen haalde hij een externe score van 100% (in totaal 8 uit 8), groeide zijn rating daardoor naar 1903 op 1 juli, werd hij snelschaakkampioen van de Raadsheer en won hij ook de finale van de Raadsheercup! In de halve finale had hij al gewonnen van Olaf en in de finale moest zevenvoudig bekerwinnaar Ron van Dijk eraan geloven. Ron moest met 45 minuten minder aantreden - op zo'n groei zijn de regels niet ingericht - en ook nog eens winnen. Dat ging niet, waarmee ik niet wil zeggen dat Jeroen alleen daardoor won uiteraard want zoals gezegd: hij kan het wel!

Het seizoen 2021/2022 zit er op. Vanaf 6 juli spelen we de zomercompetitie, op 31 augustus is de ledenvergadering en vanaf 7 september is het tijd voor het volgende seizoen. Natuurlijk is er geen garantie dat we niet opnieuw moeten schorsen voor het nog steeds rondwarende coronavirus of andere pandemieën, maar daar laten we ons niet door weerhouden. Dit seizoen was in ieder geval leuk en spannend!