strandschaak2016bZaterdag 30 juli heeft De Raadsheer, na drie overwinningen op rij de Strandcup in ieder geval voor een jaartje in Zandvoort moeten laten. Op de nieuwe gezellige speellocatie strandpaviljoen 20 Jeroen, werd na een zeer spannende middag een nipte 69-74 nederlaag geleden.
Zelfs een 100% score van topscoorder Simon Groot en een 10,5 uit 11 score van Ramon konden daar geen verandering in brengen. Zij moesten lijdzaam toezien dat de enige winnende Raadsheer dit jaar aan Zandvoortse zijde speelde.

Toeval of niet maar uitgerekend de 24e editie van de jaarlijkse strandontmoeting tussen Chess Society Zandvoort/De Haarlemse Jopen en De Raadsheer werd niet meer bij strandtent 24 gespeeld. Wilma en Krijn Kerkman verkochten afgelopen winter na zo’n 35 jaar hun strandtent en de nieuwe eigenaren maakten er meer een visrestaurant/wijnbodega van. Chess Society vond gelukkig nieuw onderdak bij strandpaviljoen 20 en aldus werd er op de laatste zaterdag van juli beslag gelegd op een zeer gezellig hoekje van het terras.
Voordeel van de nieuwe locatie is dat deze zo’n 600 meter dichter bij het station ligt en ook nog op redelijke loopafstand gratis parkeergelegenheid biedt voor de automobilisten.
De inschrijving kwam wat moeizaam op gang maar uiteindelijk toch weer een schitterende opkomst met 24 deelnemers waarvan dertien van De Raadsheer, negen van de thuisclub en twee door Simon Groot aangedragen gastspelers uit Krommenie.
De twee gasten werden aan het kleinste team toegevoegd en zo kon er volgens de vertrouwde formule dertien tegen elf gespeeld worden, waar er dus bij De Raadsheer telkens twee spelers uitdraaiden.
Totaal dus dertien ronden van elf partijen en de race om als eerste de magische 72 te bereiken.

Het werd een ware slachting in de eerste vijf ronden. De Raadsheren hadden kennelijk aanpassingsproblemen aan de nieuwe omgeving en de badgasten hakten er notabene onder leiding van ONZE voorzitter lustig op los. Toen het licht weer aanging stond er een 37-18 tussenstand op het scorebord.
Strandschaak 2016Zo is het echter genoeg geweest moet er gedacht zijn want de dertien Raadsheren zagen, zoals vaak in de sport, kans om uit geslagen positie de rollen volledig om te draaien. In ronde zes een kleine overwinning (6,5-5,5), in ronde zeven een grote (8-3) en in ronde acht een monsterzege van 9-2.
De achterstand van negentien punten was daarmee teruggebracht tot slechts vijf en de drie haringen uit het wapen van Zandvoort trilden als drie juffershondjes.
De noodklok werd echter net op tijd geluid en de gastheren zagen kans te stabiliseren.
De laatste vijf ronden waren uitermate spannend maar brachten beide teams twee keer een 6-5 overwinning en het enige gelijke spel van de middag.
Chess Society/Jopen consolideerde daarmee de voorsprong en won voor de vijftiende maal de beker met 74 tegen 69. Na 2012 voor het laatst mocht dit ook wel weer eens!

Zelfs het niet meetellen van de partijen van de twee gastspelers uit Krommenie kon De Raadsheer niet redden en zo werd de nederlaag toch maar geaccepteerd. Simon Groot presteerde het bijna onmogelijke door 11 uit 11 te scoren. Hij was bovendien ook nog eens debutant in de strijd om de Strandcup net als Henny Heima trouwens. De overige elf Raadsheren waren: Ramon, Henri, Ton, Bert, Harmen, Gerie, Simon B., Peter V., Cilia, Luc en jawel ere-voorzitter Eric (doe het hem maar eens na straks!) Mijn eigen score was precies plus vijf, tja ………… soms maak je net het verschil!

De geweldige middag werd na afloop, als vanouds heerlijk op het terras met een drankje en een bitterballetje voortgezet en een deel van het deelnemersveld sloot de dag af met een uitstekende Thaise maaltijd.
De weg naar de 25 ligt open!

Olaf Cliteur

Strandschaak 2016 Strandschaak 2016