Eerste digitale medaille voor De Ontheemde Raadsheer

Zondag 17 mei was het unieke moment in onze ruim 98-jarige historie dat wij nationale bekendheid verwierven op het worldwideweb.

Tijdens een editie van de landelijke online Chessbattle voor teams wist De Ontheemde Raadsheer brons te grijpen. Het was ook niet zo maar een viertal:

SpirusKoekoek, Romenski9, Chessbear63 en niet te vergeten Novgorodski himself traden in het strijdperk voor onze vereniging.

Het werd een hard gevecht met een bedenktijd van 3 minuten per persoon per partij + 2 seconden increment per zet. Clubs als IJsselstein, Venlo, Schaakwoude (Damwoude Friesland), Sneek, De Zwarte Pion (Lisse) van der Linde (Winschoten) en Vredeburg (Limmen) probeerden het ons twee uur lang lastig te maken. Ook de conditie ging natuurlijk een woordje mee spreken na zo’n 19 vluggertjes. Toen de rook opgetrokken was mochten Jop, Bart, Gerie en de voorzitter hun virtuele bronzen medaille in ontvangst nemen.

Er werd gespeeld volgens het Arena systeem. Alle spelers van alle teams zitten in het toernooi en zodra je klaar bent krijg je vrijwel direct een nieuwe tegenstander. Teamgenoten kunnen niet tegen elkaar en voor de rest is de indeling volledig op toeval gebaseerd. Een remise levert één punt op, een overwinning twee. Wanneer je twee overwinningen achter elkaar hebt staan levert de derde overwinning maar liefst vier punten op. Ook de opeenvolgende overwinningen daarna zijn goed voor vier punten. Wanneer de reeks onderbroken wordt door remise of een nederlaag krijg je gewoon weer twee punten voor een volgende overwinningen tot de reeks weer op drie komt dan gaat de bonusregeling weer in.

Tot overmaat van ramp kun je ook voorafgaande aan de partij nog op de Bezerkknop drukken dan halveert niet alleen jouw bedenktijd maar je bent ook jouw increment kwijt! Mocht je echter toch onverhoopt winnen of remise spelen krijg je een bonuspunt als beloning en daar is het natuurlijk om te doen.

De Chessbattle wordt uitgevochten op zondagavond in vier verschillende klassen. Teams die tien of meer spelers op de been kunnen brengen, teams met acht spelers of meer, met zes of meer en teams die drie of vier spelers in kunnen schrijven.

In de hoogste klasse tellen dan de tien beste resultaten in de klasse daar onder de acht beste resultaten, daaronder de zes beste resultaten en in de klasse waarin wij uitkwamen de drie beste resultaten.

Er werd zeer behoorlijk gepresteerd afgelopen zondag. Jop scoorde maar liefst 27 punten met een prestatierating van 1961, Olaf 26 punten met een prestatierating van 1994, Bart scoorde 24 punten met een prestatie van 1978 en Gerie 18 punten met een TPR van 1731.

Sneek bleek veel te sterk en won overtuigend.

Moe maar voldaan sloten we de computers rond de klok van kwart over tien af. Een nieuwe ervaring rijker!

De eindstand:

1.                               Sneek