Door: Gerie Opgenhaffen

Dit jaar ben ik weer – net als in het verleden – teamleider van het eerste team. Mijn voornaamste zorg is om er weer één team van te maken. Het kampioenschap zou leuk zijn, maar vooral moet er een eenheid van gemaakt worden waarin de sfeer weer goed is. Daarom hebben we ook met het grootste deel van het team vooraf gegeten bij de Thai en dat was erg gezellig.
Het eerste team is Ron van Dijk en Fred Jungen kwijt. De eerste wedstrijd was tegen Boven IJ 2 maar ook daar speelden ze niet voor. We zijn ook Mustapha Yahia kwijt, die naar Marokko is vertrokken. Gelukkig hebben we Simon Groot ervoor terug. Simon speelt bij Krommenie en AAS en kent een aantal van ons via competities en toernooien. Een aanwinst voor de club, zou ik zeggen: welkom Simon. Daarnaast zijn Jacob Strikwerda (uit het tweede) en Vincent Visser (uit het derde) naar RH 1 gegaan.
De eerste wedstrijd speelden we dus tegen Boven IJ 2. Van tevoren dachten we dat het wel eens een hele belangrijke match zou kunnen worden en dat is waarschijnlijk ook wel zo. Zij hadden twee invallers, maar dat waren niet de minste. Maar dat gold voor ons ook: Jop Dekker viel in, maar me dunkt dat hij qua sterkte er gewoon bij hoort.
Op de meeste borden was er wat rating betreft enig evenwicht, maar alleen op bord 2 hadden wij een sterk voordeel. Het was dan ook fijn dat Stephan Geuljans op dit bord snel won. Daarna gebeurde er een hele tijd niets, maar ik was er niet gerust op want we kwamen op een aantal borden gedrukt te staan. Zo vroeg ik me af of Jacob het wel zou gaan redden op bord 7 maar een mens kan zich vergissen. Jacob had een winnende combinatie en sleepte op indrukwekkende manier het punt binnen. Bijna tegelijkertijd kwam Simon remise overeen op bord 3, wat er overigens al een tijdje aan zat te komen. Een stand van 2½ - ½ is natuurlijk riant te noemen.
Mijn stemming was toen al prima, want Ramon van Beemdelust had zijn stelling op bord 1 (hij kwam al vragen of het remise kon worden) inmiddels omgebouwd tot een veel betere. Alleen maakte ik me zorgen om Henri Amand op bord 6. De tegenstander van Ramon speelde een verloren eindspel nog door tegen Ramon maar dat kun je aan hem wel overlaten. Inmiddels speelde Olaf Cliteur op bord 4 een prima remise. Toen ging het hard: Ramon won ook en Vincent speelde knap remise tegen de ervaren Peter Sassen op bord 8. De winst was binnen: 4½ - 1½.
Er speelden nog twee borden: Jop op bord 5 en Henri op bord 6. Eigenlijk dacht ik dat Jop gewoon een stuk ging winnen, maar zijn tegenstander – André Meester – wist er toch de nodige dreiging in te brengen. Henri heeft gelukkig zijn eerder geconstateerde nadeel omgebogen en speelt onverdroten en goed door: hij wint de partij. Jop komt echter steeds meer in de problemen en uiteindelijk geeft hij ook nog eens een stuk weg. Verlies dus helaas, maar de 5½ - 2½ overwinning is toch heel fijn.