Op woensdag 30 maart speelde het eerste de laatste wedstrijd van het seizoen tegen Pegasus 1. Het kampioenschap was al binnen, maar toch wilden we het seizoen graag in stijl afsluiten. Het werd ook wederom een klinkende overwinning - met 6-2 - maar opnieuw zag het daar lange tijd niet naar uit. Ja, een kleine overwinning misschien.

Om het kampioenschap te vieren zijn we van tevoren met het grootste deel van het team, enkele invallers en de huidge teamleider en zijn voorganger, wat gaan eten. Net op tijd konden we toch gaan schaken. Stephan kon er helaas niet bij zijn, maar met Mustapha en Jop als invallers kwamen we toch weer beresterk aan de start. Ook voor Pegasus stond er niets meer op het spel, dus er hoefde geen ongezonde spanning te zijn. Behalve voor Ramon, want die kon 8 uit 8 halen op bord en moest daarna snel de nachtdienst in.

Om 22.00 uur stonden Vincent (6) en Jop (8) gewonnen, maar ik vond Henri (7) moeilijk staan. Mustapha (5) stond weliswaar 2 pionnen voor, maar kreeg wel een hele enge aanval over zich heen. Ramon (1) en Olaf (2) stonden wel behoorlijk, maar niet gewonnen. Simon (3) gebruikte heel veel tijd en had daar ogenschijnlijk weinig voor terug. De stelling van Jacob (4) was gelijkwaardig. Overigens hadden Olaf en Jacob tegenstanders met een (overigens klein beetje) hogere rating.

Maar het kwam toch weer goed. Het eerste punt kwam van Vincent, die tegen een te zwakke invaller speelde. Maar ja, je moet het toch maar doen. Simon kwam inderdaad in enorme tijdnood en ook zijn stelling was slecht. Met minder dan een minuut op de klok ging hij mat. Na enkele prachtige overwinningen ging het nu wat minder, al moet gezegd worden dat zijn tegenstander het ondanks een wat lagere rating uitstekend speelde. Even was het 1-1, maar al snel won Mustapha. En heel mooi: hij moest rustig en secuur spelen om de vele klippen die tegenstander journalist Bart Stam (die ik uit Haarlem ken) had ingebouwd te omzeilen maar hij vond de goede zetten. Ramon had al eens remise geweigerd tegen Hugo Luirink, maar kon daar toch niet aan ontsnappen. Ik had hem die 8 uit 8 aan bord 1 zeker gegund, maar met 7,5 uit 8 blijft hij natuurlijk topscoorder. Het was 2,5 - 1,5.

Dat bleef even zo, maar toen kwamen de punten binnen. Om te beginnen bij Jacob. Opnieuw zag ik het helemaal niet aankomen, maar plotseling toverde hij weer een matnet op het bord - net als in de vorige ronde. Hoe doet hij dat toch? Henri had zijn stelling weten om te buigen en kwam steeds beter te staan. Uitendelijk was het niet meer te houden en Henri haalde het beslissende punt binnen. Jop stond al heel lang gewonnen, maar moest toch nog heel veel manoeuvreren om dat te verzilveren. Hij kreeg nog een oneerbaar remisevoorstel, maar dat deed Jop alleen de rug maar verder krommen. Maar het punt kwam binnen. Toen werd het bij Olaf snel - en terecht - remise, al had hij lange tijd wat beter gestaan tegen John Spinhoven - die jaren bij Zukertort gespeeld heeft.

Het prachtige seizoen is nu afgesloten voor het eerste want in de laatste ronde zijn we vrij. Maar wat daar ook gebeurt: Raadsheer 1 blijft minstens 4 mp voor staan. En met 45,5 bp (ofwel 5,7 gemiddeld per wedstrijd) kun je ook thuis komen. Ze kunnen hun borst nat maken in de promotieklasse!