Het zou er bijna bij ingeschoten zijn, maar toch nog een kort verslag van de uitwedstrijd van Raadsheer 1 op 4 april tegen VAS 3. Uit de titel blijkt wel dat het inderdaad op een overwinning uitliep voor de Raadsheer. En zowaar: eigenlijk misschien wel voor het eerst dit seizoen is die overwinning ook niet uit beeld geweest. Toch ontbraken deze wedstrijd twee spelers: Zhanna Shendrik en Leon Haverkamp waren verhinderd. En opnieuw viel het niet mee om invallers te vinden, maar dat is toch gelukt. Wim Postema en Douwe Jan Veltheer vielen beiden voor de tweede keer in. Dat was al ruim een week voor de wedstrijd rond, dus we konden rustig aan de wedstrijd beginnen.

Ik kwam veel bekenden tegen bij VAS - ook mensen die ik beter als (ex-)collega's ken. Het eerste deel van de avond bestond dan ook vooral uit kletsen en bijpraten. Dan vind ik vooral Ivo Knottnerus (bord 1 tegen Bas Spoelstra) en Tobias Kabos (bord  2 tegen Jelle Treep) al wel goed staan; de rest is nog erg gelijk. Tegen tienen staan ook Jeroen Goedhart (bord 4 tegen Marten van der Veen - hij is overigens ook lid van VAS) en vooral Jonas Dornieden (bord 5 tegen Roelof Reinders) goed. Tobias ook nog steeds maar Douwe Jan (op bord 7 tegen Joost van Dongen) lijkt het moeilijk te hebben. Het zou echter een avond met veel remises worden. De eerste kwam van Olaf Cliteur (bord 6 tegen "good old" Rob van Dongen). Dat vind ik prima, want nu staat ook Wim (bord 8 tegen Simon Buijs) heel erg goed en nog steeds niemand echt slecht.

Het eerste punt komt, zoals verwacht, van Jonas. HIj bouwt zijn goede stelling steeds beter uit en deelt uiteindelijk de genadeklap uit - gewoon, zoals het hoort. Maar wel fijn. Ook Wim staat gewonnen, maar zijn tegenstander wil nog even doorlijden. Bij Douwe Jan wordt het heel keurig remise. Na korte tijd volgen er daar nog twee van: bij Ivo was het goede van de stelling af en remise was prima en Simon Groot (bord 3 tegen Chris van Bockel, die we vooral kennen als speler van Zandvoort bij het Strandschaak) loopt vast in een effectieve verdediging. Maar goed: 2-3 en het zag er -zoals al de hele avond - goed uit. Dat bleek ook: de verwachte punten van Wim en Tobias kwamen kort na elkaar binnen. De remise van Jeroen betekende dat we ongeslagen met 2,5 - 5,5 wonnen.

Maar de grootste verrassing ontstond eigenlijk een dag later. Koploper ENPS 2 had tot dan toe alle gewonnen en speelde nu thuis tegen het "zwakke" staartteam Amsterdam West 4. Echter...... ze verloren! Werkelijk totaal onverwacht en zo blijkt maar weer dat niet alleen wij moeten blijven opletten. En tja, dan is er toch weer een mogelijkheid. ENPS moet de laatste ronde uit spelen het sterkere Amsterdam West 2, waar wij ook 4-4 tegen gespeeld hebben. Als zij nu niet verliezen en wij winnen van Oosten-Toren (was overigens ook geen vanzelfsprekendheid is maar ze zijn wel vrijwel veilig). Tja, dan is het kampioenschap toch nog mogelijk. Wel jammer dat wij eerder spelen namelijk op 1 mei thuis terwijl Amsterdam West - ENPS een dag later wordt gespeeld.