Raadsheer 1 gaat in de hoofdklasse een heel moeilijk jaar tegemoet. Dat was al flink bevestigd in de eerste ronde, waarin we met 7,5-0,5 van VAS 1 verloren. De tweede wedstrijd stond op vrijdag 12 november op het progamma: een uitwedstrijd tegen ENPS 1. Een blik op de ratinglijst toonde al aan dat het weer hard werken zou worden. Er bleken ook vier basisspelers van het eerste team niet te kunnen op deze avond! Gelukkig hebben er twee mensen vooruit gespeeld. Simon Groot (2050) had ook een andere wedstrijd en kan maar op één plek tegelijk zijn. Hij speelde op 29 oktober vooruit tegen Ardin Bosboom (2160). Het was een leuke partij met wisselende kansen, maar helaas trok Simon uiteindelijk aan het korste einde. Gelukkig werd de stand een week later recht getrokken door Manuel Bosboom (2399). Op 12 november verscheen er een boek over hem (Chess Buccaneer). Daarover later hopelijk meer, want er valt veel te vertellen over ons bijzondere nieuwe lid. Hij kon wel op 5 november vooruit spelen tegen de sterkste speler van ENPS: Daan Zult (2303). Deze partij is terug te zien op web van ENPS, want zij speelden op een elektronisch bord. Manuel trok de winst naar zich toe en het stond 1-1.

Behalve Simon en Manuel konden ook Olaf Cliteur en Jacob Strikwerda niet spelen. We gingen dus de strijd aan met twee (overigens prima) invallers: Alexander Boelen en Harmen van der Ploeg. Heel fijn dat jullie konden en wilden spelen! Behalve op bord 1 hadden wij wederom op alle borden een lagere rating en op sommige borden was het verschil zelfs echt groot. Nu ben ik echt geen rating-fetisjist, maar het zegt toch wel iets over de krachtsverhoudingen. Maar toch: zo halverwege de avond (rond 22.00) zag het er helemaal niet slecht uit! Integendeel. Wel leek Alexander (1799) het moeilijk te hebben, maar hij was dan ook met zwart ingevallen op bord 4 en speelde tegen Willem Luberti (2161); een ratingverschil van 362! Hij had - in de woorden van Harmen - een naar gambiet tegenover zich gekregen dat volgens Ramon het Frankenstein-Dracula Gambiet heet. Tobias Kabos (2320) speelde - ook op het elektronische bord - tegen Aran Köhler (2134). Die partij was natuurlijk veel te ingewikkeld voor mij, maar het zag er toch goed uit. Henri Amand (1822) stond op dat moment aan bord 8 een kwaliteit voor tegen Stefan Lehmann (1968). Ook leek het erop dat wij ons timemanagement wat beter voor elkaar hadden.

Ramon van Beemdelust (2049) was erg goed aan het spelen tegen Tom Bottema (2187), die erg veel tijd gebruikte. Op een gegeven moment zag hij echter geen aangrijppunten meer en bood hij remise: 1,5 -1,5. Vincent Visser (1851), die op bord 7 speelde tegen Peter Nitchke (1949) en tevergeefs om een paracetamol had gevraagd, maakte helaas een foutje waardoor hij de partij verloor. In de analyse leek het erop dat hij toch een kans had laten liggen. Invaller Harmen (1854) had aan bord 6 tegen Francisco Hernandez (2081) ook al een knappe partij zitten spelen en zich krachtig verdedigd. Maar toen hij dacht een dreiging te zien zag hij helaas een combinatie van zijn tegenstander over het hoofd waarna er geen redden meer aan was: 3,5-1,5. Henri stond inmiddels een stuk voor, maar wel tegen een paar pionnen en erg open koningsstelling. Misschien ging hij iets te veel met die koning op avontuur en misschien had hij ook iets anders moeten doen. Helaas strandde de partij in remise, wat overigens op zichzelf een prima resultaat was. Tobias speelde een hele mooie partij (van twee kanten, een aanrader om na te kijken) en maakte die subtiel - zoals ik dat al zo veel van hem heb gezien - af: 4-3.

Alleen Alexander speelde nog. Zonder ook maar iets van de prestaties van de anderen te willen afdoen, was hij voor mij wel de held van de avond. Hij had al veel tijd moeten investeren en speelde heel lang enkel en alleen op de increment. En aangezien die slechts 15 seconden is, is dat niet veel. Maar daarbij vond hij steeds weer goede zetten. Hij heeft zich als een beer verdedigd en leek remisekansen te hebben, maar uiteindelijk werd het toch erg ingewikkeld en verloor hij de partij uiteindelijk op tijd. Daar baalde hij enorm van, maar toen ik hem het ratingverschil vertelde en hem - net als anderen - had gecomplimenteerd met zijn spel, ging het al beter.

Erg jammer, met 5-3 verloren. Het zal nog een zwaar seizoen worden - als het ons vergund is om het seizoen af te maken gezien de corona. Maar als het team zo blijft spelen moet het lukken.