Het schaakleven is weer helemaal losgebarsten en de Raadsheer doet daar aan mee. De interne competitie loopt door, de externe competitie is begonnen en de eerste ronde voor de Raadsheercup is gespeeld. Het gaat goed! Een overzicht.

Op 13 oktober begon de strijd om de Raadsheercup. Een afvalsysteem waarbij iedereen tegen iedereen ingeloot kan worden, maar mensen uit een hogere groep wel een tijdshandicap hebben en ook nog eens moeten winnen; bij remise liggen ze er ook uit. Met 29 deelnemers was er ook een hele mooie groep deelnemers. Pepijn Streng kwam zo maar binnenlopen, deed mee en won gelijk afgemeten van Gerie. Een aanwinst voor de club. Ook Jeroen Goedhart was er, maar hij werd helaas uitgeloot. En Ron van Dijk liet ook zijn gezicht zien (en won). Verder waren er geen grote verrassingen. Harmen P, Wim en Olaf hadden 10 minuten maar daar hebben ze het mee gered. De tweede ronde is geloot; wanneer deze wordt gespeeld wordt nog bekend gemaakt.

Zondag 17 oktober was er weer een ander fenomeen terug van weggeweest: het 13e Kattenburger Open Toernooi ging van start. Met bijna 80 mensen is het weer ouderwets succesvol. Er waren wel maar liefst 18 "byes" in de eerste ronde. De grootste verrassing was dat degene met de hoogste rating, de sympathieke Jan Hellenberg (uit de Leidse schaakregio) verloor van de al even sympathieke Carel Dietze. Lode Broekman van MSK speelde een mooie remise en twee ratinglozen lieten zien dat ze wel kunnen schaken: Jim van der Valk Bouman won van onze eigen Ton van Garderen en Sacha Vucinec speelde een mooie remise. Verder waren de ratingverschillen per bord toch te groot voor andere verrassingen. De volgende ronde is op 21 november.

Weer een gewone interne speelronde was er op 20 oktober. Pepijn en Jeroen G  waren er ook weer, hartstikke mooi. Pepijn won van Peter V; dat belooft nog wat. Olaf speelde remise tegen Alexander en Gerie won van Hans R. Daarmee verstevigde hij zijn tweede plaats en zijn leiding in groep 2. Ook Rinus won en staat nu derde, gevolgd door Harmen P en Alexander. Gerie en Rinus staan daarmee ook 1 en 2 in groep 2; de derde plaats is voor Douwe Jan. Koploper in groep 3 is Tom! Die is lekker aan het seizoen begonnen. Rob B verloor namelijk, maar hij speelde dan ook tegen de sterke Jop. Hein maakt de top-3 compleet.

En dan donderdag 21 oktober. Toen speelde ons eerste team de eerste wedstrijd, tegen VAS 1. We waren compleet, maar ja: die teams van VAS en Caissa kunnen natuurlijk putten uit een stuwmeer van 2000-plussers. Dat zou dus moeilijk worden en dat bleek. Doordat Martijn en Stephan dit jaar overslaan hadden we mensen nodig. Maar gelukkig: we hebben nu Manuel Bosboom (IM, 2411) in het team. Een goede, maar ook leuke en creatieve speler. Jacob is het team vanuit het tweede team komen versterken. Het eerste resultaat viel echter niet mee: we verloren met 7-1! Ramon (3) begon de nullenreeks door een fout te maken in zijn (uiteraard) gambietpartij. Dat moet je tegen de ervaren Ed Baarslag niet doen. Daarna duurde het best lang voordat er tekening in de zaak kwam, Een uur later (ongeveer 23 uur) ging het mis met Henri (7). Daar hoeft hij zich tegen Joris van Vuure (met 303 ratingpunten meer) niet voor te schamen. Toen ging het echter snel. Jacob (6) verbruikte erg veel tijd, probeerde het nog lang maar het ging toch mis. Het was 3-0 en de andere borden zagen er niet goed uit. Manuel (2) haalde ons enige puntje tegen de Santpoortse "invaller" Daan Haver. Daar leek het eerlijk gezegd niet op, maar ja... het is Manuel. Vervolgens moesten Vincent (8), Simon (4) en Tobias (1) het hoofd buigen. Ten slotte gold dat ook voor Olaf (5). Jammer, want Olaf had een goede partij gespeeld en leek veel beter te staan tegen Sierk Kanis. Maar op het eind ging het toch ook bij hem mis. Tja. Op 12 november spelen we weer uit, nu tegen ENPS 1.