In tijden van Corona wordt het clubschaak node gemist, dat behoef ik jullie niet uit te leggen. Gelukkig zijn er alternatieven, die natuurlijk nooit in de schaduw kunnen staan van het echte werk, maar die ons wel de mogelijkheid bieden om tegen elkaar te schaken zoals we dat op onze clubavonden ook doen.

Uiteraard heb ik het over schaken on-line.

Om dit te faciliteren heb ik in de schaaksite lichess (https://www.lichess.org) een TEAM aangemaakt onder de naam ‘De Ontheemde Raadsheer’.

De bedoeling is om elke woensdagavond om 20:15 een onderling toernooi te organiseren.  Elke week zal dat een ander toernooi zijn, soms een echt snelschaaktempo (3+2 of 5+0 bijvoorbeeld), de andere week meer een rustiger tempo zoals 15 minuten pppp. Uiteraard wordt voldoende input omtrent tempi gehonoreerd. Ter plekke een toernooi inschieten kan overigens ook.
Lichess kent ook een chat-functie en er mag gecommuniceerd worden met de wedstrijdleider (dat ben ik, in dit geval)

Het is natuurlijk ook mogelijk om niet met een toernooi mee te doen, maar gewoon een clubgenoot uit te dagen voor een potje on-line schaken.

Ook is het mogelijk om helemaal niet mee te spelen, maar wel mee te kijken! Kortom: jullie bepalen het helemaal zelf!

Eén ding is zeker: hoe meer Raadsheren, hoe meer vreugd.

JA, LIJKT ME LEUK, IK WIL ME AANMELDEN

Account maken

Allereerst: Maak een account aan op Lichess. Kost helemaal niks! Ga naar www.lichess.org en klik op registreer. Er wordt gevraagd om een gebruikersnaam (verzin iets creatiefs, mijn eigen naam is Peervdmuggenheuvel) een wachtwoord (maak het niet te makkelijk) en een e-mail adres. Als je dat gedaan hebt, krijg je een e-mail met een link en als je daar op klikt ben je binnen!

Aanmelden bij het team ‘De Ontheemde Raadsheer’

Ga naar ‘Gemeenschap’ en ‘teams’ en zoek daar op ‘De Ontheemde Raadsheer’

Klik vervolgens op het gevonden Team en meldt je aan:

Dat is alles, ge bent nu lid van het team ‘De Ontheemde Raadsheer’. Waarom ik ‘ge’ zeg: zoek op Google naar ‘Peer van den Muggenheuvel’.

TOERNOOI

OK, maar dan is het woensdag en ik wil meespelen met een toernooi, hoe gaat dat ?

Ongeveer een half uur voordat het toernooi begint (begintijd : 20:15) is het toernooi zichtbaar op onze Teams pagina. Kwestie van op ‘aanmelden’ klikken en je bent deelnemer!

Het toernooi start vervolgens vanzelf om 20:15 .

Ook de indeling van het toernooi gaat helemaal vanzelf, dat wordt helemaal geregeld door Lichess. Hieronder staat de uitleg van Lichess.

Het toernooi duurt tot 22:00 uur. Omdat je soms moet wachten op een tegenstander heb je onderwijl voldoende tijd om even een kop koffie te pakken of andere nuttige dingen te doen.

Let wel: Mis niet het begin van een partij. Als je te laat reageert, gaat de winst naar de tegenstander.

VRAGEN

Lichess werkt erg makkelijk en is ook voor minder ervaren online spelers goed te begrijpen.

Wat tips:

Wil je meekijken met een partij? Ga met je muis naar een speler (niet klikken) en je ziet een schaakbord (als hij/zij aan het spelen is). Klik op dit bord en je kijkt mee.

Wil je iemand uitdagen? Ga naar de speler in kwestie en klik op de 2 gekruiste zwaarden. Daarmee daag je de speler uit.

Nog meer vragen? Mail mij op pvnijen@gmail.com

Ik hoop, tot woensdag !!!!

Informatie van Lichess over toernooien

Is dit met rating?

Sommige toernooien zijn met rating en zullen je rating beïnvloeden.

Hoe worden scores berekend?

Een overwinning heeft een basisscore van 2 punten, een gelijkspel van één punt. Een verlies is geen punten waard.
Als je twee partijen na elkaar wint, start je een "dubbele-punten-reeks", voorgesteld door een icoontje van een vlam.
De volgende partijen zullen steeds het dubbele aantal punten waard zijn totdat je er niet in slaagt een spel te winnen.
Dus, een overwinning zal 4 punten waard zijn, een gelijkspel 2, en een verlies is nog steeds 0 punten waard.

Bijvoorbeeld, twee overwinningen gevolgd door een gelijkspel zullen 6 punten waard zijn: 2 + 2 + (2 x 1)

Arena Berserk

Wanneer een speler op de Berserk-knop klikt aan het begin van het spel, verliest hij/zij de helft van de tijd op de klok, maar de overwinning is één extra toernooipunt waard.

Berserk gaan in partijen met een klok met extra seconden per zet, zorgt ervoor dat je ook die extra seconden kwijt bent. Bijvoorbeeld 2+1 wordt 1+0. (1+2 is een uitzondering, dat geeft 1+0)

Berserk is niet beschikbaar voor partijen met nul begintijd (0+1, 0+2).

Berserk geeft je enkel een extra punt als je minstens 7 zetten speelt in de partij.

Hoe wordt de winnaar bepaald?

De speler(s) met de meeste punten op het einde van de tijdslimiet van het toernooi zal (zullen) aangeduid worden als winnaar(s).

Hoe werkt de indeling?

Aan het begin van het toernooi worden spelers ingedeeld op basis van hun rating.
Wanneer je een partij eindigt, keer terug naar de toernooilobby: je zult dan gekoppeld worden met een speler dicht bij uw rang in het toernooi. Dit zorgt voor zo min mogelijk wachttijd, maar het is mogelijk dat je niet tegen iedereen in het toernooi speelt.
Speel snel en ga terug naar de toernooilobby om meer partijen te spelen en meer punten te winnen.

Hoe eindigt het?

Het toernooi heeft een klok die aftelt. Wanneer die klok de nul bereikt, wordt het klassement van het toernooi bevroren en wordt de winnaar aangekondigd.
Partijen die nog aan de gang zijn moeten uitgespeeld worden, maar tellen niet meer mee voor de rangschikking in het toernooi.

Andere belangrijke regels

Er wordt afgeteld tot je je eerste zet maakt. Als je binnen deze tijd geen zet maakt verlies je de partij.

Wanneer een partij binnen 10 zetten in een gelijkspel eindigt, levert dit voor beide spelers geen punten op.

Remise-serie: als een speler in een arena achtereenvolgende partijen remise speelt, resulteert alleen de eerste remise in een punt, of remise-partijen die meer dan 30 zetten duren. De remise-serie kan alleen onderbroken worden door een overwinning, niet door verlies of remise.