Door: Gerie Opgenhaffen

Vier weken na de goede start van het seizoen tegen Boven IJ 2 stond er opnieuw een thuiswedstrijd op het programma voor Raadsheer 1 op 4 november. De tegenstander was VAS 4. Zij hadden nog niet gespeeld omdat ze de eerste ronde vrij hadden. Toch begonnen wij als grote favoriet aan de wedstrijd: gemiddeld waren we op een haar na 150 elopunten sterker dan de mensen van VAS. Maar een makkie zou het beslist niet worden die avond.
Het begon wel voortvarend. De tegenstander van Stephan aan bord 2 komt niet opdagen. Niet leuk voor hem, maar wel een punt. Het tweede punt volgde al snel. Ik vond Ramon niet zo lekker staan op bord 1 en anderen vonden dat ook, maar zelf dacht Ramon daar heel anders over. En toen Ramon een stuk won was het afgelopen. Het stond dus al snel 2 – 0. Dat zag er rooskleurig uit.
Maar de machine begon te haperen. Vincent stond al gauw ontzettend onder druk op bord 7, Simon gebruikte in de opening heel veel tijd op bord 3 en over de stelling van Henri op bord 5 was ik ook niet enthousiast. Jacob krijgt dan een remise-aanbod op bord 6, maar ik vraag hem toch maar door te spelen. Invaller André de Roo (maar wat heet invaller als je de derde rating van het team hebt) twijfelde over zijn stelling op bord 8. Met de stelling van Olaf op bord 4 was gelukkig niets mis.
Ik zal het maar verklappen: het kwam allemaal goed. De tegenstander van Henri – een nieuwe speler van VAS nog zonder rating al kan hij wel schaken – bood zetherhaling aan en Henri kon daar maar beter op ingaan (zij het liever in overleg). Daarna duurde het even, maar Jacob kwam steeds beter te staan, overspeelde toch eigenlijk wel zijn tegenstander en uiteindelijk kon hij zelfs mat geven. Vervolgens was de beurt aan VAS. Vincent zat helemaal in de tang, alle stukken stonden nog in de garage. Hij kon wel een stuk pakken (“ik heb maar een paard gepakt, dan sterf ik tenminste met een volle maag”) maar dat hielp niets. Mooi gespeeld van tegenstander Jeff Hamburg overigens. Hetzelfde kan gezegd worden van Andy Soest van VAS die tegen Simon speelde. Hij speelde het Halasz-Gambiet wat hij ooit had opgestoken van onze eigen Peter Voets. Dat kostte Simon veel tijd, maar uiteindelijk kwam hij er goed uit met een kwaliteit meer. Helaas liet hij toen toch te veel aanval toe en daar kwam hij niet meer uit. Olaf had steeds al een veel betere stelling, maar even leek het erop dat zijn tegenstander iets gevonden had. De dreigingen waren echter makkelijk te pareren. Zijn tegenstander speelde nog lang door (met een toren minder!) maar de winst kwam nooit in gevaar. André meende een winnende aanval te hebben maar dat stokte op een gegeven moment. Zijn tegenstander had echter geen tijd meer en het punt ging alsnog naar André. Overigens begreep ik dat ze in de analyse toch een winstvariant voor André hadden gevonden.
Opnieuw een 5½-2½ overwinning dus en we blijven op koers. De volgende wedstrijd is al weer op maandag 23 november in Almere. Zij wonnen de eerste ronde en waren de tweede ronde vrij.