Door: Eric Mol

De zaterdag van 25 juli 2015 zal door 16 moedige Raadsheerleden niet snel worden vergeten. Zandvoort1Was de traditionele schaakmatch tegen de Zandvoortse Chess Society en Haarlemse Jopen jaar-in-jaar-uit een feestelijk, zonovergoten, terrasgebeuren aan de oever van onze prachtige Noordzee: deze keer woedde er een onverdroten zandstorm die geen stuk op het bord zou laten staan.
Dus naar binnen met de borden, stukken en klokken. Tot vreugde van de tentbeheerster die zonder ons geen enkele klant te zien zou krijgen.
Een woeste zee, met golven tot aan de horizon, een orkaanwind zonder grenzen beheersten het Zandvoortse schaakleven, zoals de Raadsheren en –dames op de borden heersers waren, want de thuisspelers werden met onze eigen stormkracht van het bord geblazen, zoals uit de uitslag blijkt (95½ - 64½).

De thuisreis, zonder de NS die met bomen over de spoorrails en met kapotte bovenleidingen kampte, was een gok, maar wij schakers zijn gokken gewend en iedereen is – hoe dan ook – dezelfde dag nog in zijn sponde beland.

Zie hier een fotoverslag