27/04/2014

Raadsheer 2 en 3 allebei kampioen!

Unieke dubbelslag voor onze vereniging
Door: Olaf Cliteur

Alweer een memorabel moment in de 92-jarige geschiedenis van de s.v. De Raadsheer:
In precies negen dagen tijd werden er twee kampioenschappen in de wacht gesleept. Maandag 14 april greep Raadsheer 3 het goud in de derde klasse B, een ruime week later knalden de kurken wederom in De Poort en wel ditmaal voor het tweede dat zich overtuigend tot kampioen kroonde in de tweede klasse B.

Raadsheer 3

Het leek afgelopen voor de mannen van Cilia. Een ongelukkige nederlaag bij De Amstel 3 leek fatale gevolgen te gaan hebben. Concurrent Oosten Toren 3 liep twee bordpunten uit en dat is in één ronde nu eenmaal niet gemakkelijk meer in te lopen. Zelfs de kans om als beste nummer twee te promoveren was verkeken daar de gemiddelde score in de derde klasse A een virtueel matchpunt hoger lag. Groot was de vreugde dan ook toen bleek dat de donderdag voor onze laatste wedstrijd bij Grasmat, Oosten Toren een vol matchpunt liet liggen in de laatste thuiswedstrijd.

Ineens hoefde er geen monsterscore meer neergezet te worden om het wonder te laten gebeuren maar was een 4,5-3,5 overwinning genoeg op de reserves van Grasmat om de titel in de wacht te slepen.

Welnu, dit lukte op die 14e april ruimschoots. De mannen van Cilia gingen nog één keer los en het werd een heerlijk avondje daar in de kantine van FC TABA. Toen de rook opgetrokken was stond er een fraaie 2-6 op het scorebord, hetgeen de titel, een schaakklok en het tweedeklasserschap betekende! De titel werd 2 dagen later op traditionele wijze gevierd tijdens het Paasschaak. 13 matchpunten uit 8 wedstrijden daar kun je immers rustig een glaasje champagne op drinken!

Raadsheer 2

De week daarna was het de week van ons tweede. Spionnen vertrokken massaal op dinsdag 22 april richting Caïssa om te kijken welke score het negende team van deze club neer ging zetten als target voor ons tweede. We stonden immers slechts een half bordpuntje voor. Caïssa had het alles behalve makkelijk tegen de hoofdmacht van Weesp waar wij de vorige ronde met 5,5-2,5 van gewonnen hadden.

Er hing zelfs een 4-4 in de lucht maar Caïssa 9 wist de overwinning nog net binnen te halen maar kwam niet verder dan 5 bordpunten. Voor ons tweede betekende dit dat 5 punten tegen V.A.S. 7 genoeg zouden zijn en er bij een eventuele 4,5-3,5 een beslissingswedstrijd zou volgen.

Edoch in een week waarin vuurwerk in Amsterdam een dominante plaats in het nieuws innam, stak het team van Peter Voets een echte zevenklapper af. 7-1 werd het in De Poort en het arme V.A.S. 7 degradeerde daardoor direct.

Een dik verdiend kampioenschap met een emotioneel tintje daar vaste waarde Joop Reiber ons in november op klaarlichte dag ontviel. Dit kampioenschap mag dan ook zeker aan hem worden opgedragen want als er iemand graag goed wilde spelen voor het team was hij het! Het glas werd dan ook na afloop niet alleen op dit prachtige resultaat geheven maar ook op onze Joop die hier zo graag bij had willen zijn.

Met een fenomenale score van 13 uit 7 op dus naar de eerste klasse en nu maar handhaven dan!

Dit dubbele kampioenschap maakt van seizoen 2013-2014 één van onze meest succesvolle seizoenen van de afgelopen jaren en jawel zelfs het vierde heeft nog een promotiekansje!

Proficiat aan beide teamleiders, alle basisspelers en vooral ook die o zo belangrijke invallers!

Foto's: Peter van Nijen