26/02/2012

Leo Oomens overleden

Door: Olaf Cliteur

In de late avonduren van vrijdag 24 februari is onze schaakvriend en mede-Raadsheer Leo Oomens tot ons groot verdriet overleden. Leo verkoos in 1999 De Raadsheer als tweede club naast schaakvereniging Caïssa.

Leo, 5 jaar voorzitter van Caïssa, vertrouwde mij ooit toe het heerlijk te vinden om, zonder allerlei bestuurlijk gezeur aan zijn hoofd, rustig in de anonimiteit iedere week zijn partijtje te kunnen spelen bij De Raadsheer. Wanneer wij dan ook mensen ronselden iets te gaan doen voor de club mochten wij hem steevast overslaan want Leo genoot ervan om gewoon "consumerend lid" te zijn, zoals hij dat zelf zo mooi omschreef. Leo boekte zijn grootste schaaksuccessen bij De Raadsheer door zich, zowel in 2003 als in 2009, tot winnaar van groep 3 te kronen!

Leo Oomens 1943-2012

In de anonimiteit blijven lukte Leo echter niet lang . Hij ontwikkelde hechte vriendschappen binnen onze vereniging en ook zijn term "consumerend lid" viel in duigen toen wij naar De Poort verhuisden en begonnen met onze schaaklessen. Aanvankelijk hadden wij een team van vier tot vijf mensen om de lessen te verzorgen, doch weldra bereikte mij Leo's verzoek om het alleen te mogen gaan doen. Leo genoot er zichtbaar van om beginners de grondbeginselen van het schaakspel iedere woensdagavond van zeven tot acht bij te brengen. Hij zou dit twee seizoenen volhouden totdat hij twee jaar geleden ernstige hartproblemen kreeg en zijn geliefde lessen moest staken.

Zijn clubavond pakte hij na zijn zware hartoperatie gelukkig wel weer op. Helaas mocht ook dit niet lang meer duren. Nieuwe gezondheidsproblemen van totaal andere aard maakten ziekenhuisopname begin dit jaar noodzakelijk en wij voelden Leo's einde naderen. Afgelopen vrijdagavond was het zover en verwisselde onze Leo helaas maar waar het tijdelijke met het eeuwige. Leo was vrijwel iedere week op onze clubavond en het is dan ook een vreemd idee dat dit voorgoed tot het verleden behoort.

Wij zullen Leo enorm missen en wensen zijn vriendin Jacqueline, naaste familie en zijn vele goede vrienden heel veel sterkte toe met dit grote verlies.