28/06/2011

Goud en Brons voor Raadheer-teams in de SGA-Rapidcompetitie

Door: Olaf Cliteur

De beide rapidviertallen van De Raadsheer kunnen terugkijken op een geslaagd optreden in de SGA-Rapidcompetitie 2011. Beide teams eindigden in de top drie van hun klasse. Voor de hoofdmacht was er een weliswaar virtuele bronzen medaille in de tweede klasse, doch Raadsheer 2 wist met de eerste plaats in de derde klasse een tastbaar aandenken in de wacht te slepen in de vorm van een digitale klok.

Na drie voorronden van totaal negen wedstrijden wisten beide Raadsheer-teams zich overtuigend te plaatsen voor de finale-vierkamp. Raadsheer 1 eindigde zelfs als eerste in de voorronde van de tweede klasse doordat concurrent Laurierboom/Gambiet in de slotronde een enorme misstap beging.
Met een prachtige score van 26,5 uit 36 kwalificeerde het team bestaande uit: Ramon, Olaf, Mustapha, Eelco en invaller Gerie zich, zoals gezegd, als eerste voor de finale.
Raadsheer 2 bestaande uit: Gerie, Wim Postema, Ton, Harmen en playing-captain Peter Voets finishte als tweede in de voorronde van de derde klasse achter VAS 7 met de eveneens bijzonder fraaie score van 24,5 uit 36.

In de finalevierkamp begon iedereen echter weer op nul en gaven resultaten uit het verleden geen enkele garantie op succes. De hoofdmacht waarin Ramon helaas door werkzaamheden ontbrak maar waar met Stephan natuurlijk een uitstekende vervanger gevonden was, ondervond dat direct door in de eerste finaleronde direct van VAS 5 te verliezen.. In de tweede ronde werd Probleem 1 keurig met 3-1 opzij gezet waardoor een ruime overwinning in de slotronde op Laurierboom/Gambiet noodzakelijk was om alsnog de eerste plek te bemachtigen. In een alles- of- niets wedstrijd werd het uiteindelijk helemaal niets en beten De Raadsheren met 0-4 in het stof. Dit resulteerde in de derde plaats. Extra jammer was het dat Mustapha in deze ronde de onderlinge partij tegen Gambietspeler Theo Weijers verloor waarmee hij de kans miste om de topscoordersprijs over te nemen van Olaf die deze prijs in 2010 bemachtigde. Met 9,5 uit 12 legde Mustapha wel beslag op de tweede plek. Olaf eidigde ook als tweede Raadsheer in de top 5. Met een score van 8 uit 12 werd hij vierde. Eelco en Ramon sloten eveneens af met goede scores van respectievelijk 7,5 uit 12 en 4,5 uit 6.

Raadsheer 2 moest het in de finale stellen zonder topscoorder Wim Postema die in de voorronde goed was voor 6 uit 6!
Een overtuigende 3-1 zege in de eerste wedstrijd tegen het toch zeker niet zwakke Isolani gaf de burger echter volop moed voor de beslissende confrontatie met het jonge zevende team van VAS. Helaas werd er een nipte 2,5-1,5 nederlaag geleden waardoor De Raadsheer op de tweede plaats belandde. Echter doordat het in eerste instantie om bordpunten gaat en niet om matchpunten lag een verrassing nog steeds in het verschiet bij een grote overwinning in de laatste ronde op ES'80.
De opdracht was duidelijk en zo geschiedde. Gerie, Ton, Harmen en Peter V. wonnen alle vier overtuigend waarmee de maximale score op het scorebord kwam en er dus meteen gekeken moest worden wat er in de wedstrijd VAS-Isolani gebeurde. VAS moest door de grote Raadsheer-zege 3 bordpunten maken en strandde jawel............. op 2,5.
Hierdoor viel de felbegeerde klok in onze handen met een score van 8,5 uit 12 Ton wist daarnaast met een score van 8,5 uit 12 beslag te leggen op de derde plaats in het individuele klassement en behalve, de al eerder gemelde, 6 uit 6 van Wim, leverden ook Peter met 6 uit 9, Harmen met 7 uit 12 en Gerie met 5,5 uit 9 fraaie plusscores af! Al met al weer een geslaagde competitie, zeker niet alleen door de goede klassering van beide teams maar ook door de perfect verlopen voorronde-avond op woensdag 25 mei die door onszelf in De Poort werd georganiseerd.

Alle eindstanden vindt u overigens terug op de SGA-site.