18/11/2009

Raadsheer 3 wint ook de tweede wedstrijd

Door: Harmen van der Ploeg

Afgelopen maandag heeft Raadsheer 3 na een spannende avond ook haar tweede wedstrijd weten te winnen. De tegenstander was VAS 8 en wederom betrof het een jeugdteam, zo mogelijk nog jonger en kleiner dan de vorige keer. VAS speelt sinds vorig jaar niet meer op het Roeterseiland, maar in de aula van het Cygnus Gymnasium in de Watergraafsmeer. Een mooie zaal waar 3 externe wedstrijden tegelijk plaats vonden, waarbij Raadsheer 3 de eer had om op het podium te mogen spelen (wat dan wel weer een beetje krap was).

De start van de wedstrijd is overtuigend, met name aan de lagere borden. Peter trekt zoals altijd fanatiek ten strijde en zet zijn tegenstander direct onder druk. Op het bord ernaast probeert Ali nog sneller te spelen en hoewel hij daar niet in slaagt, bouwt hij wel een prachtige stelling op. Zijn paard landt diep in de vijandige stelling op d3 en niet veel later worden de witte stukken allemaal op een hoopje daarvoor geveegd. Het duurt dan ook niet lang of de 1-0 staat op het scorebord. Nog een bord verderop lijkt Jaap in de problemen gekomen. Ik snap niets van zijn verdediging, maar nog minder van de acties van zijn tegenstander. Uiteindelijk komt hij ongeschonden uit de slagenwisseling en even later blundert zijn tegenstander zelfs een paard weg: 2-0. Op het laatste bord verzeilt Theo in een stelling loperpaar tegen paardpaar. Het wordt al snel remise: 2½- ½.

Daarna gaat het echter minder. Ton neemt iets te veel tijd voor het opzetten van een aanval en laat daardoor de lopers van zijn tegenstander binnenkomen. Die lopers blijken beslissend en het is al snel voorbij. Peter heeft nog steeds een aanvallende stelling en zijn tegenstander was al in tijdnood (Peter had een half uurtje nagedacht) Helaas ziet hij een eeuwig schaakcombinatie over het hoofd en moet hij berusten in remise. Intussen is ook de tegenstander van Anjo, de kleinste en op papier sterkste van het stel, aan het combineren en al snel is er geen houden meer aan. En zo is de voorsprong dus geheel verdwenen: 3-3.

Dan krijgt Luc na een kwaliteit tegen pion te hebben voorgestaan een eindspel op het bord met een pion meer, maar een kleine onnauwkeurigheid betekent dat hij in remise moet berusten. Jammer. En zo is bij een 3½- 3½ alleen Dick nog bezig. Al de hele partij staat hij onder druk van zijn jeugdige tegenstandster, maar hij heeft het tot dan toe weten te houden. In de tijdnoodsfase lijken er echter toch gaten te gaan vallen, maar Dick weet het knap te houden. Op het moment dat het ergste gevaar geweken is, valt bovendien de vlag en slepen we opnieuw 2 matchpunten binnen.

Na 2 wedstrijden hebben we dus 2 keer gewonnen en al meer matchpunten binnen dan vorig jaar. Over handhaving hoeven we ons dus geen zorgen meer te maken. En dat schaakt natuurlijk een stuk lekkerder dan vorig jaar.

VAS 8                 1587 - Raadsheer 3      1607 3½ - 4½
1. Elco Hakvoort         1573 - Luc Scheepmaker  1657  ½ - ½