Amstelveen 4 - Raadsheer 1    05/10/2007

Geslaagd Bezoek Aan Amstelveen

Door: Frans Smit

De sterren leken niet gunstig te staan bij aanvang van het nieuwe seizoen voor Raadsheer 1. Een aantal sterke spelers doet niet meer mee, en bovendien moest reeds bij de eerste wedstrijd een beroep worden gedaan op 3 invallers. Tel daarbij op dat dit seizoen maar liefst 4 teams uit de Promotieklasse degraderen en dan mogen we constateren dat RH1 voor een stevige uitdaging staat. Bij het aangaan van die uitdaging zullen ze worden bijgestaan door ondergetekende als teamleider. Maar nog veel belangrijker: RH 1 heeft er ook een nieuwe sterke speler bij in de persoon van Fred van de Klashorst.

De eerste wedstrijd van het seizoen bracht ons naar het bekende clublokaal van Zukertort Amstelveen. Dat is op een erg rokerige bar en een rookalarm, dat soms om onduidelijke redenen afgaat, na een aangename omgeving om serieus het schaakspel te beoefenen. Dat deden alle Raadsheren dan ook, en daar werden ze aan het eind van de avond voor beloond. Bij vrijwel alle partijen kwam pas laat tekening, behalve dan bij Ton, die met wit het Schots gambiet speelde. Daar moest iets al snel fout bij zijn gegaan want de witte koning bleef in het centrum genageld staan.

Het eerste resultaat kwam van Gerie, die met wit in het Engels geen fout maakte. Zijn tegenstander speelde het ook correct, en zeker in het Engels wordt de remisemarge dan snel groot. Henk was de volgende die remise speelde. Zijn tegenstander John Spinhoven is een oude bekende. Die was erg blij omdat hij eerder eens een flink pak slag van Henk had gekregen. Invaller op het laatste moment Corneel schroefde het moreel flink op door aan bord 8 prima te winnen vanuit een Franse opening. Eerst de witte loper afruilen, vervolgens de paarden het werk laten doen om de witte damevleugel te verzwakken, een pion winnen en afwikkelen: het zag er heel mooi uit. Hier en daar kon het technisch beter maar dat maakte voor het resultaat niet uit. Een mooie overwinning voor Corneel die wat mij betreft nog vaak zo mag invallen.

Ton delfde het onderspit juist in een fase dat het erop leek dat hij zich uit de problemen had gewerkt. Een zwarte centrumpion rukte wel erg ver op en toen Ton de snoodaard elimineerde ging dat ten koste van een toren. Bij Fred op bord 1 ging het helaas ook mis. Voor zover ik kon zien, werd de koningsaanval van zwart hem te machtig. Harmen maakte rond dezelfde tijd remise. Hij stond beter maar onderschatte zijn eigen mogelijkheden. Hoe dan ook, als invaller is een remise natuurlijk prima en de volgende keer raad ik hem aan vooral door te spelen als hij beter staat.

Henri kende een uitstekende seizoenstart door een mooie, regelmatige overwinning. Zijn overwicht in het centrum gebruikte hij prima om af te wikkelen naar materiaalwinst, waarna zijn tegenstander kansloos bleek.

Toen bleef Olaf over. Hij kwam in de gebruikelijke tijdnood maar had een tegenstander getroffen die gelukkig dezelfde gewoonte bleek te hebben. Olaf stond minder maar zijn tegenstander vond geen snelle winst. Het remiseaanbod van Olaf was daarom heel goed getimed en daarmee was de 4-4 binnen.

Een prima start voor Raadsheer 1 dus, en er had nog meer in gezeten. Dat geeft vertrouwen voor de komende wedstrijden. De eerstvolgende is tegen Gambit, dat zich tegenwoordig noemt naar het cafe waar het speelt. Een weerbarstige tegenstander in een even weerbarstige omgeving. Ik zal er geen getuige van zijn en wens daarom het eerste bij deze alle succes!