08/04/2008

Bernard van Sterkenburg, 1963-2008

Door: Olaf Cliteur

Het schaakspel heeft altijd een grote rol vervuld in Bernard's leven. In 1987 stapte hij bij schaakvereniging De Raadsheer binnen om weldra één van de toonaangevende spelers te zijn.

Hij maakte deel uit van een groep leeftijdsgenoten (toen zo rond de 24-25 jaar) die met elkaar, uitkomende voor het eerste team van De Raadsheer, andere clubs bestreden maar onderling een o zo felle strijd voerde om de begeerde clubtitels. Bernard kwam de afgelopen 20 jaar altijd uit voor het eerste team van De Raadsheer en mede dankzij hem wisten wij twee maal kampioen te worden van de regio Groot-Amsterdam en zo door te dringen tot de landelijke competitie. Ook veroverden we met Bernard in de gelederen twee maal de beker, waarvan de meest recente keer in 2002 toen we in de finale een, op papier veel sterkere opponent versloegen. Het werd één van de hoogtepunten in zowel de schaakcarrière van Bernard, als in de historie van de club.

Bernard tijdens KNSB wedstrijd in 2005 tegen Alphen

Ook in de onderlinge competities stond Bernard altijd zijn mannetje en sleepte menig prijs in de wacht. Vier maal werd hij snelschaakkampioen en in 1997 won hij de Raadsheer Cup. Maar bovenal mochten wij hem in 1996, 1997 en 2000 huldigen als clubkampioen.

Bernard was niet zoals wij dat noemen en echte werkschaker. Hij moest het zeker niet hebben van studie-uren want daarvoor was hij te druk met zijn maatschappelijke carrière, nee hij was meer iemand die teerde op z'n talent en creatief denkvermogen. Iemand die het spel gewoon begreep. Van die creativiteit mocht onze vereniging ook nog op een andere manier profiteren, in de rol die Bernard een aantal jaren in het bestuur vervulde als redacteur van ons clubblad. Het was tevens in die tijd dat de eerste aanzet gegeven werd voor een eigen website.

Het was altijd een groot genoegen tegen Bernard te spelen. Op het bord op het scherpst van de snede maar sportiviteit, humor en respect voor zijn tegenstander kenmerken hem het best.

Zijn ziekte had natuurlijk ook z'n weerslag op het schaken. Tot een jaar geleden bleef Bernard z'n cluppie trouw bezoeken en kwam zelfs nog regelmatig uit voor zijn team, ondanks de zware kuren en operaties die hij onderging. Precies een jaar geleden veroverde hij zijn laatste titel. Ons eigen open rapidtoernooi, ter gelegenheid van ons 85-jarig bestaan, wist hij op zijn naam te schrijven. Hij was zelf trots maar ik denk dat wij nog trotser op hem waren.

Het was duidelijk welke belangrijke rol schaken en De Raadsheer in z'n leven speelde. Zelfs dit seizoen stond hij in de basisopstelling van onze eerste achttal. Het heeft helaas niet meer zo mogen zijn dat hij voor ons uitkwam, daarvoor speelde zijn afnemende gezondheid hem reeds teveel parten. Wat hem gelukkig nog wel restte was het contact met de club en dat hij zijn geliefde sport kon uitoefenen op internet.

Ondanks dat we ons op het naderend afscheid van Bernard voor konden bereiden, sneed het bericht van zijn overlijden afgelopen zondag als een mes door onze vereniging. Een echte Raadsheer is heengegegaan, één van onze topspelers maar bovenal onze vriend. Veel te vroeg, veel te jong.

Bernard van Sterkenburg wat zullen we hem missen!

------------------