Vanwege de feestdagen en het Tata Toernooi hadden we even een beetje rust met het eerste team, maar op donderdag 31 januari werd het programma hervat. Opnieuw zullen de wedstrijden elkaar snel opvolgen; we moeten er nog zes (!) spelen. We moesten die avond naar het Bilderdijkpark, waar Amsterdam-West speelt. Een grote, maar gezellige vereniging en wij moesten tegen Amsterdam West 3 spelen. Wij speelden zonder Hing Ting, Martijn en Mustapha, maar ook dan moesten we kansen hebben en bovendien hadden we twee uitstekende invallers: Jack Smith (intern in strijd met Ramon om het clubkampioenschap) en Jacob Strikwerda (vorig jaar nog vaste speler in het eerste). Ach ja, na 4x winnen met 4,5-3,5 viel het muntje nu flink de andere kant op. Het heeft er eerlijk gezegd nooit ingezeten. We verloren met 5,5 - 2,5.

We waren overigens niet alleen. Ook het vijfde team speelde er (tegen Amsterdam West 10). Dat liep trouwens ook niet goed af. Het grappige was dat Mustapha intern bij AW speelt en dat zijn tegenstander op hem zat te wachten. Ik heb hem maar uit de dromen geholpen. Onze tegenstanders waren trouwens gemiddeld net iets sterker dan wij. Het was al snel duidelijk dat het niet makkelijk zou worden.

Al voor negenen stond Vincent in de verdrukking op bord 6. Zijn tegenstander (Peter Manuel, 1996) is dan ook een sterke speler.Een uurtje later vond ik ook Stephan aan bord 2 (tegen Jan Winsemius, 1940) wat minder staan. Bij Olaf aan bord 5 (tegen de sterke Jeroen van den Berg, 2056) stond wel lekker en Jack aan bord 7 tegen Thomas Hufener (1943) ook. Trouwens, bij Tobias op bord 1 tegen Ansgar Mohnkern (2025) ziet het er ook goed uit, maar hij verbruikte wel veel tijd. Het algemene beeld leek in evenwicht. Dat bleef ook nog even zo, maar langzaam veranderde het in ons nadeel. En het vijfde stond ook al met 3-0 achter...

Vincent heeft het nog lang geprobeerd, maar het zat er niet in en om 23.00 uur was hij de eerste die moest opgeven. Jammer, maar kan gebeuren. Olaf wil en mag remise bieden, maar Jeroen moet doorspelen. Gelukkig trekt Tobias de score dan vlak daarna weer in evenwicht: Tobias bouwt de druk op en vaak heeft zijn tegenstander dan bijna geen bewegingsruimte meer. In dit geval ging Ansgar ook de fout in en dat moet je tegen Tobias niet doen. 1-1 dus.

Dan gaat het hard. Bij Olaf wordt het toch remise, wat overigens prima is tegen Jeroen. Maar Stephan moet de vaan strijken, gevolgd door Jacob. Hij speelde op bord 8 tegen Mark Nieuwenbroek (1925). Lange tijd was er niets aan de hand en leek Jacob zelfs beter te staan. Maar hoe het nu precies ging heb ik niet kunnen volgen. Helaas niet goed, jammer Jacob. Ramon had een interessante partij op bord 3 tegen de snelle ratingstijger Floris Golbach (1967) maar helaas kwam er niet uit wat er misschien inzat. Het werd een soort snelschaken in het eindspel, maar Floris kon een remise forceren. Het ten hemel spreiden van de armen door Ramon hielp niet. We waren het eerste mp kwijt; het stond 4-2. Ook voor Jack zat er niet meer in dan remise en het pleit was beslecht. Als klap op de vuurpijl verloor ten slotte ook Simon. Hij speelde op bord 4 tegen de sterkste speler van het team, Tobi Kooiman (2061). Ik begreep de partij eigenlijk niet helemaal,maar wel zag ik dat ook Simon veel tijd moest investeren.Uiteindelijk ging het ook aan dit bord niet meer en werd het dus 5,5 - 2,5.

Tja. Het ging dus niet goed die avond. Het vijfde verloor met 6,5-1,5. AW heeft ons dus met 12-4 afgedroogd. Keurig gedaan overigens, alle complimenten. Wij staan nog steeds derde en hebben theoretisch nog alle kansen, want we moeten nog tegen de eerste twee - Caissa 6 en VAS 5. Maar ja, dat zijn ook wel akelig sterke teams. Maar we gaan gewoon verder met het programma. Op 20 februari zijn we al weer aan de beurt. Nu thuis, tegen Fischer Z 2. Dan gaan we er gewoon weer tegenaan. We hebben vaak tegen hen gespeeld, maar in mijn herinnering meestal uit. Nu zijn ze bij ons van harte welkom.