Maar liefst 18 leden van de Raadsheer traden aan bij het jaarlijkse schaakfestijn in Wijk aan Zee: het Tata Steel Toernooi. Ik denk wel dat dit een record is, want ik draai nu toch al enkele decennia mee als wedstrijdleider (en ben dus eigenlijk de 19e) en kan mij dit niet herinneren. Hartstikke mooi en terecht natuurlijk, want het is ook heel leuk om te doen. Er speelden 6 mensen in de weekendvierkampen, 7 mensen in de dagvierkampen en 6 mensen in de tienkampen. Eerlijk verdeeld dus. "Maar dat zijn er in totaal 19!" zal de oplettende lezer uitroepen. Dat klopt, maar Piet Hofstee speelde zowel de dagvierkamp als de tienkamp.

Bij de weekendvierkampen werd het grootste succes behaald door Rob Baas. Hij werd bij zijn debuut in Wijk aan Zee direct gedeeld eerste in zijn groep. Meer winnaars waren er bij de dagvierkampen. Wim Postema won al zijn partijen en mag het volgend jaar in groep 3 gaan proberen; Menno Keuken werd gedeeld eerste en Louis van Staden ten Brink won zijn groep in zijn eentje met 2,5 uit 3. Het feest werd compleet gemaakt in de tienkampen. Daar was het sowieso al een hele prestatie om het toernooi af te maken, want een rondwarend virus (neem ik aan) zorgde ervoor dat de mensen bij bosjes ziek moesten afhaken. Maar kennelijk is de Raadsheer een taaie club, want alleen Rob Gallenkamp moest dit lot ondergaan. Jack Smith won zijn groep met maar liefst 7 uit 9 en Victor Bartman deed daar nog eens een halfje bovenop en won met overmacht (slechts drie remises, de rest gewonnen) zijn groep. Allemaal heel erg gefeliciteerd!

Maar ik hoop (en neem ook wel aan) dat ook de anderen zich vermaakt hebben. Hieronder een overzicht van de resultaten. Maar ook als je daar niet op staat: een aanrader voor volgend jaar!

Gerie Opgenhaffen.

Raadsheerlid                                                                       Groep                 Score                    Plaats

Ton van Garderen                                                               W 4 E                 0 uit 3                    4

Douwe-Jan Veltheer                                                          W 5 S                 0,5 uit 3                 4