Raadsheer 2 speelt in het seizoen 2019-2020 in de 2e klasse B.

Uitslagen en standen op de site van de SGA

• Caïssa 3 - De Raadsheer 2 : 5½ - 2½
  • Raadsheer 2 - Almere 2 5½-2½
  • Amstel 2 - Raadsheer 2 4-4
  • Raadsheer 2 verslaat Oosten-Toren
  • Teamleden

Caïssa 3 - De Raadsheer 2 : 5½ - 2½

Met twee invallers begonnen we dinsdagavond 21 november aan onze tweede wedstrijd, ditmaal tegen Caïssa 3. Al snel na de start verprutsten Wim (4) en Reitze (7) hun goed opgezette openingen. Wim gaf zomaar twee centrumpionnen weg en tekende daarmee zijn doodsvonnis. Reitze stond goed tot het moment dat hij een kwaliteit weg blunderde. In korte tijd stonden we met 2 - 0 achter. Alexander (1) stond niet slecht, ingewikkelde stelling met initiatief van onze witspeler. Hans (2) raakte een pion achter, maar bezat wel een kleine meerderheid op de damevleugel met veel verwikkelingen. Harmen (3) had zijn stelling goed opgebouwd, mooie lopers en kon drukken op een achtergebleven pion op e6. Op bord 6 speelde Egecan met veel initiatief. Het kostte hem wel een pion, maar de ongelijke lopers zorgden dat remise binnen bereik bleef. Douwe-Jan (6) kwam niet erg goed uit de opening. Het paard op b8 kon zich niet goed ontwikkelen. Ook Pepijn (8) raakte een pion achter en moet zijn uiterste best doen om de veelvuldig aangevallen pion op e6 te verdedigen.

Ons eerste punt werd gescoord door Douwe-Jan. In een tactisch middenspel won hij een stuk en maakte het daarna perfect af. Deze opsteker gaf ons team weer moed en zowel Ege als Pepijn gingen volop in de koningsaanval, maar wel ten koste van de nodige pionnen. Ege kwam op de 7e rij met een soort van aanval. Het sloeg niet door en toen bleef hij met 2 pionnen minder achter in een toren-loper eindspel. Ondanks de ongelijke lopers liep het toch verkeerd af. Pepijn kon zijn slechte loper goed maken door pionnen op te spelen, maar helaas kon zijn tegenstander alle dreigingen pareren en liep het slecht af. Stand 4-1.

Harmen had intussen de e6 pion veroverd en daarmee stortte de stelling van zijn tegenstander in. Een goed en degelijk gespeelde partij waardoor de druk voor de tegenstander uiteindelijk te groot werd. Alexander had intussen een fraaie stelling opgebouwd en zette een koningsaanval in. Helaas lag het centrum niet vast en kon de tegenstander daar vervelende tussenzetten doen. Hierdoor verzandde de aanval en bleef Alexander met een pion minder achter wat uiteindelijk door zijn tegenstander goed afgewikkeld werd. Hans leek een goede winstkans te hebben, maar de tegenstander zorgde voor de nodige complicaties. Uiteindelijk bleef er een paardeneindspel over waarbij de koning van Hans in de buurt van de verbonden vrijpionnen stond en zijn tegenstander niet dichterbij kon komen. Uiteindelijk werd het remise.

Helaas dus een fikse nederlaag.

2019 10 30 Raadsheer 2 Almere 2

Raadsheer 2 begint het nieuwe seizoen goed met een ruime zege op Almere 2. Op Kattenburg werd het 5½-2½.

Ton zorgde voor de eerste winst. Daarna een overwinning van Harmen. Tussenstand 2-0. Met remises van Douwe Jan en Paul Maurice werd het 3-1. Ook Hans won zodat het eerste matchpunt binnen was. Een zege van Rinus was goed voor de eerste winst van Raadsheer 2. Remise van Wim en verlies van Jacob bepaalden de eindstand op 5½-2½.

Stand en Uitslagen

2019 11 20 Amstel 2 Raadsheer 5 Individueel

Raadsheer 2 houdt een punt over aan een avondje Uithoorn door gelijk te spelen tegen Amstel 2.

Stand en Uitslagen

Raadsheer 2 heeft in ieder geval voor even de koppositie gepakt door thuis met het kleinst mogelijke verschil te winnen van directe concurrent Oosten-Toren 2. Het begon nochtans niet zo goed; Rinus had vooruitgespeeld en verloren en Paul Maurice verloor snel van een veeel sterkere tegenstander. 2-0 achter dus. Hans bracht daarna het eerste halfje op het bord en daarna begon het te lopen. Harmen, Jop en Wim wonnen, terwijl Ton helaas verloor, zodat de stand weer gelijk was (3½-3½). Aan Douwe-Jan daarna de eer om in een bloedstollende partij het beslissende punt binnen te halen.

Uitslagen Raadsheer 2

RAADSHEER 2